نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

فرش 3 بعدی

فرش ایرانی از دیرباز هنر و صنعتی بوده است که در جهان اعتبار نام ایران و مظهر فرهنگ و تاریخ غنی آن بوده است. جنبه های هنری فرش ایرانی تا آنجا پیش رفته که فرش ایرانی تنها به عنوان کف پوش تولید و عرضه نمی شود. بلکه ذوق و ابتکار هنرمندان این عرصه چارچوب ها را شکسته و فرش ایرانی را رقیبی بی همتا در عرصه هنر جهانی ساخته است تا نمونه های هنری خلق شده جهت مزیّن سازی محافل استفاده شوند. آثاری مانند تابلو فرش های ظریف ابریشمی، تابلو فرش های مرصع، چهره بافی، فرش های دو رو، زربفت و سیم بفت و در نهایت فرش های سه بعدی، شاهکارهای هنری طراحان و بافندگان کشورمان است.


فرش های ایرانی تا مدت ها با نقشهای دو بعدی و به صورت تخت بافته می شد. در طول سال های اخیر لازم بود که تغییری در ساختار یکنواخت فرش ها ایجاد شود تا همچنان فرش های ایرانی نمونه های برتر در بازار رقابت جهانی باشند. ایده سه بعدی سازی فرش در کشور ما به یکی ازدو صورت زیر اجرا می شود:
1- نقش فرش سه بعدی است که معولا برای بافت تابلو فرش ها استفاده می شود و به آن تابلو فرش “با نقش سه بعدی” می گویند.

2- چله کشی فرش سه بعدی است که فرش حاصل از لحاظ فضایی دارای سه بعد است

هنر و نوآوری در روش اول در پیاده سازی نقشه فرش یه صورت سه بعدی است. اما در روش دوم با تغییر در ساختار هندسی چله فرش، فرشی بافته می شود که از لحاظ فضایی داری سه بعد است.
در روش دوم چند دار چله کشی هم زمان با هم ادغام می شوند و کارگاه متحدی را تشکیل می دهند و بافتده برای ایجاد الگوی سه بعدی فضایی از دارهای مختلف و در زاویه های مختلف گره ها را می زند. اصول چله کشی برای هر دار کاملا مطابق با اصول چله کشی سنتی است. منتها در این روش برای ایجاد سطوح برجسته و بعد دادن به ابعاد هندسی ساختار مطابق با طراحی فرش از دارهای مختلف که با زوایای هندسی مناسبی نسبت به هم قرار گرفته اند استفاده می شود. از ویژگی های برجسته این فرش ها می توان به یکپارچه بودن آن ها علی رغم استفاده از دارهای مختلف اشاره کرد. همچنین طرح های سه بعدی بر خلاف طرح های دو بعدی دارای همتای مشابه نیستند و هرگز نمی توان دو نمونه مشابه با هم بافت.
تابلو ابوالقاسم فردوسی که متشکل از پنج دار است که در هشت زاویه مختلف نسبت به هم قرار گرفته اند. بافت این قالی توسط یک نفر بافنده به مدت 51 ماه زمان برده است و تارها از جنس ابريشم و خامه از جنس ابريشم، کرک و از رنگ هاي گياهي است.
تابلو فرش سه بعدی سر در مسجد شاه عباس صفوی بزرگترین تابلو فرش سه بعدی بافته شده تا کنون است که عرض آن در پایین 6 متر در تاج 3 متر و70 سانتیمتر و عمق آن به طور میانگین 1 متر و 10 سانتیمر است و دارای سی سه میلیون شصد هزار گره با رجشمار 72 است. مصالح تشکیل دهنده تار فرش ابریشم خالص است و مصالح تشکیل دهنده پود نیز کرک است. بافت این فرش توسط 14 بافنده به مدت دو سال و قیچی کاری آن 3 سال زمان برده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *