نوشته شده در یک دیدگاه

چرم طبیعی و انواع چرم

چرم طبیعی و انواع چرم

درصنعت چرم سازی چرم به سه نوع چرم سبک ،چرم نیمه سبک و چرم سنگین تقسیم میشود:

چرم سبک چرمی است که از پوست حیواناتی مانند گوسفند، بز، بزغاله و بره به دست می آید این نوع چرم بسیار ظریف و نازک است و به همین علت هم در ساخت محصولاتی مانند لبـاس چرم، کاپشن چرم و دستکش چرم استفاده شده و از نوع کیفیت پایینتر آن به عنوان آستری کفش و لباس استفاده میگردد .

چرم طبیعی و انواع چرم

چرم طبیعی و انواع چرم

چرم نیمه سنگین به چرمی گفته می شود که از پوست حیواناتی مانند کروکودیل و شتر مرغ به دست میآید این نوع چرم به علت کمیاب و گران قیمت بودن بیشتر در ساخت محصولاتی که جنبه تزیینی دارند و یا لوکس محسوب می شوند مورد استفاده قرار میگیرد .
چرم سنگین به چرم ی گفته می شود که از پوست حیواناتی مانند گاو ،گاومیش ،گوساله و شتر و …به دست می آید. چرم سنگین بهترین نوع چرم جهت استفاده های معمول میباشد و دارای بیشترین مقاومت و زیباترین رخ در میان چرم های دیگر است. این نوع چرم به علت استحکام و مقاومت بالا به مصرف در زیره و رویه کفش ،ساخت کیف های دستی و جیبی مرغوب و یا تسمه های ماشین آلات صنعتی و …می رسد .

علاوه بر دسته بندی کلی بالا، چرم طبیعی را بر اساس نوع دباغی هم می توان به دسته های زیر تقسیم کرد :

چرم گیاهی در دباغی این نوع چرم تا حد امکان از مواد و رنگهای شیمیایی استفاده نمیشود و به جای آن از رنگهای گیاهی و مواد و روغنهای حیوانی استفاده میگردد. این نوع چرم به علت اینکه دارای بیشترین سازگاری با محیط زیست بوده و در اثر تماس با پوست انسان عوارضی ایجاد نمی کند از بهترین انواع دباغی چرم به شمار میرود .

چرم کرومی چرمی است که مواد اصلی در دباغی آن بر پایه کروم است وبر روی برخی چرم های کرومی را که رویه نامرغوبی دارند طرحی را بصورت مصنوعی چاپ میکنند که به آن چرم کرومی چاپی میگویند .

چرم جیر از پوست بز و گوساله تهیه میشود که طی فرایند خاصی و بوسیله وسایل خاصی رخ آن را پرداخت میکنند و سطح گوشتی را به صورت مخملی در می آورند این نوع چرم بیشتر به عنوان آستر در داخل دیگر محصولات استفاده میگردد .

چرم اشبالت چرمی است شبیه جیر که از ورقه ورقه کردن چرمهای ضخیم گاوی به دست می آید.این نوع چرم نسبت به جیر سطح پایینتر محسوب و طبقه بندی میگردد
چرم نوبوک چرمی است که مانند جیر و اشبالت دارای رخ مخملی میباشد اما این نوع چرم با ظرافت بسیار پرداخت شده و دارای سطحی لطیف است .

چرم ورنی چرمی است که از پوست گوساله تهیه می شود و رویه آن با لاک خاصی لعاب و پوشش داده می شود تا ظاهری براق پیدا نماید .

علاوه بر تقسیم بندیهای فوق می توان چرمها را به اقسام دیگری نیز تقسیم کرد ولی تقسیم بندیهای کلی در این مقاله توضیح داده شد.

1 دیدگاه دربارهٔ «چرم طبیعی و انواع چرم»

  1. […] بسیاری از موارد تشخیص چرم اصل از چرم تقلبی بسیار دشوار است. وقتی چرم به کالایی مانند […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *