نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

آموزش اصطلاحات رایج در فرش ماشینی : « شانه » چیست؟

آیا میدانید منظور از اصطلاح «شانه» که در صنعت فرش ماشینی کاربرد دارد، چیست؟   شاید شما بارها و بارها با اصطلاح «شانه فرش» برخورد کرده باشید. اغلب وقتی برای خرید یک فرش ماشینی به فروشگاه فرش میروید، یکی از نخستین چیزهایی که صاحب یا مدیر فروش آنان فروشگاه فرش بدان اشاره میکند، این است که این فرش چند شانه است. در باور عامه مردم، شانه فرش تنها علت گران بودن قیمت آن است. اما…

برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب بروید

در باور عامه مردم، شانه فرش تنها علت گران بودن قیمت آن است. اما این باوری غلط است که ما در این نوشتار کوتاه برآنیم تا به شما کمک کنیم تا فرش گران نخرید!

شانه فرش ماشینی چیست؟

به صورت بسیار مختصر و مفید میتوان چنین گفت که: تراکم عرضی گره های بافته شده در یک فرش ماشینی را « شانه »ی آن فرش گویند.  شانه فرش برحسب، متر محاسبه میگردد.

 

چگونه میتوانیم شانه ی اصلی و واقعی یک فرش ماشینی را به دست آوریم؟

این کاری کاری بسیار ساده است اما اغلب مردم به دلیل ناآگاهی نمیتوانند شانه واقعی یک فرش را به دست آورند. به عنوان نمونه وقتی در مورد یک فرش گفته میشود آن 700 (هفتصد) شانه یا 1000 (هزار) شانه است منظور این است که در یک متر عرض آن فرش 700 گره در فرش 700 (هفتصد) شانه و 1000 گره در فرش 1000 (هزار) شانه، وجود دارد. خب! اکنون شما کاری بسیار ساده در پیش دارید. شما کافی است 10 درصد و یا حتی 5 درصد این مقدار را محاسبه نمایید. یعنی شما وقتی به پشت یک فرش نگاه میکنید در یک فرش 700 (هفتصد) شانه، باید 70 (هفتاد) گره در 10 (ده) سانتیمتر و یا 35 گره در 5 سانتیمتر وجود داشته باشد.

با تشکر از http://ic-cd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.