نوشته شده در 2 دیدگاه

روشهای مراقبت از فرش ماشینی

برای مبارزه با آسيب هاى وارده به فرش ماشینی، مبارزه از طريق مواد اوليه آن بسیار ساده است که نياز به تخصص، اطلاعات و مهارت زیاد ندارد. انتخاب مواد اوليهٔ خوب، حفظ سلامت اين مواد در حين حمل و نقل، شستشو، انبار کردن، ريسندگى، رنگرزي، و …؛ توجه داشته باشید که ضد بيد نمودن فرش ماشینی و مواد اوليه از بهترين راهکارهای اين مراقبت است. همچنین از طريق حفاظت فرش های ماشینی بافته شده نيز مي توان اين مراقبت را ادامه داد. رعایت مواردی که در ادامه توضیح می دهیم، برای انجام این کار ضروری به نظر میرسد…

برای مبارزه با آسيبهاى وارده به فرش ماشینی، مبارزه از طريق مواد اوليه آن بسیار ساده و ارزانى بوده و نياز به تخصص و اطلاعات و مهارت زیاد ندارد. انتخاب مواد اوليهٔ سالم و مراقبت در حفظ سلامت اين مواد در حين حمل ونقل، شستشو، انبار کردن، ريسندگى، رنگرزي، و …؛ توجه داشته باشید که ضد بيد نمودن فرش ماشینی و مواد اوليه از بهترين راهکارهای اين مراقبت است.

همچنین از طريق حفاظت فرش های ماشینی بافته شده نيز مي توان اين مراقبت را ادامه داد. رعایت موارد زیر برای انجام این کار ضروری به نظر میرسد:

1)  فرش ماشینی را همواره از رطوبت، گرما و تاريکى دور نگه درید.

2) نفتالين يا دیگر مواد ضد حشره لا به لای فرش ريخته شود و فرش به تناوب وارسى و هوا داده شود.

3) از تابش نور مستقيم آفتاب به فرش ماشینی جلوگيرى کنید.

4) فرش ماشینی را روى زمين گچى يا آهکى پهن نکنید، زيرا تأثير نامطلوبى روى ابريشم و رنگ آن دارد.

5) فرش هاى ماشینی ابريشمى براى مدت طولانى زير پا نياندازید و به ديوار نیاویزید.

6) فرش ماشینی نباید روى فرش ماشینی دیگر پهن شود.

7) فرش ماشینی را پس از مدتى استفاده باید سروته کنید تا از همهٔ قسمتهای آن يکنواخت استفاده شده و تغییر حالت ندهد.

8) براى مدت طولانی اجسام سنگين را روى فرش قرار ندهيد.

9) فرش ماشینی همواره جارو شود و از جارو برقى براى اين کار استفاده شود.

10)  همواره فرش ماشینی تميز نگه داشته و از نفوذ اشياء و مواد خارجى به پرزهاى آن جلوگيرى کنید.

11) در صورت لک شدن فرش بلا فاصله آن را تمیز کنید.

12) اگر   فرش ماشینی شما   سوراخ يا پاره شد، در اسرع وقت توسط یک فرد متخصص ترميم شود تا به ساير نقاط نفوذ نکند.

13) هنگام بسته بندى و حمل و نقل دقت لازم صورت گيرد تا از وارد آمدن آسیب به فرش جلوگیری شود.

15) طول و عرض   فرش ماشینی   بايد به اندازه يا کمتر از ابعاد محل استقرار آن باشد.

16) علاوه بر نظافت منظم   فرش های ماشینی و قاليها شما بايد به لکه هاي اتفاقي روي ف رش ماشینی  خيلي زود رسيدگي کنيد. عموماً اجسام مت عددي بر اطراف خانه جهت دکور استفاده ميشوند که ميتوانند از زيبائي  رنگ و طرح فرش ماشینی  بکاهند همانطور که آنها ميتوانند به الياف آن آسيب وارد کنند. سناريوي يک نمايش ميتواند دليل مناسبي براي درست اجرا نشدن آن باشد ب ر همين اساس قاليها و  فرش های ماشینی  لهستاني و تخته هاي باريکي که به ديوار آويز ان شده اند اگر بدون دقت و بدون نظم و ترتيب و فقط جهت پر کردن ديوار و همچنين اگر به روشهاي غلط به ديوار کوبيده شوند به آنها آسيب ميرسد.

شما قبل از شستن يا برطرف کردن لکها از روي فرش ماشینی يا قالي بايد ثبات رنگها را آزمايش کنيد و البته اهميتي ندارد که چند قسمت فرش ماشینی آسيب ديده     باشد. اگر هيچ رنگي پس نداد شما بايد جاهاي آسي ب ديده را به يکي از روشهاي متعدد شستشوي فرش ماشینی به وسيلهٔ يک متخصص فرشهای   ماشینی کهنه تميز کنيد. شرکتهاي  قاليشوئي  در شستن فرشهای ماشینی دقت نمي کنند.

 

  آموزش شیوه ی گردگيري انواع فرش ماشینی  :

فرش ماشینی هميشه باید قبل از شستشو و برطرف کردن لکه گردگيري شوند. براي برطرف کردن خاک و کثيفي ها ک ه در يک جا جمع ميشود از روی فرش بايد بسيار دقت کرد چون در اثر آنها ا لياف  به تدريج فرسوده ميشوند همچنين در اثر آنها تخم بيد ميتوان د در  الياف  رشد و نمو کند. برای گردگيري فرشهای ماشینی آنها را در هواي آزاد، روي يک طناب ضخیم و محکم آويزان کنيد. زماني مناسب در روز را براي خشک کردن آنها برگزینید. فرشها را به گونه ای آويزان کنيد که قسمت کمی از آنها روي هم قرار  گیرد چون ممکن است پشت فرش در معرض آسيب قرار گيرد.

– هرگز از عصا  يا چوب براي ضربه زدن به فرش ماشینی استفاده نکنيد. نيروي زياد و پهن کردن مساحت زيادي از فرش ماشینی و ضربه زدن به فرش ال ياف را از بین میبرد. شما فقط در صورتي با این شیوه موفق خواهيد شد، که به منظور برطرف کردن گرد و خاک، ضرباتی به عمق پرز يا بافته وارد کنید.

آموزش شستشوی تابلو فرش – چرم باف را هم می توانید ببینید.

2 دیدگاه دربارهٔ «روشهای مراقبت از فرش ماشینی»

  1. […] روشهای مراقبت از فرش ماشینی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *