نوشته شده در 2 دیدگاه

آموزش شستشوی تابلو فرش

آموزش شستشوی تابلو فرش

بصورت کلی می‌توان گفت تابلو فرش‌ها نیاز به شست و شو ندارند . اگر به هر دلیلی احساس کردید تابلو فرشتان کثیف شده، پیشنهاد ما کمک گرفتن از مراکز قالی‌شویی‌ است که در زمینه شستن تابلوفرش نیز تخصص دارند. اما اگر چنین مراکزی را سراغ ندارید و مایلید خودتان این کار را انجام دهید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید .

ادامهٔ «آموزش شستشوی تابلو فرش»

نوشته شده در یک دیدگاه

طبقه بندی فرش ها بر اساس اندازه

1– قالیچه های بسیار کوچک به نام های پادری ، پاتختی و پشتی به ابعاد تقریبی 60 * 50 و 80 * 60 و 90 * 60 سانتی متر .

2 – قالیچه های کوچک به نام ذرع و نیم به اندازه های تقریبی 150 * 100 سانتی متر و ابعاد مشابه .

در بازار قالیچه هایی در مقیاس کوچک تر از این اندازه ها را به نام ذرع و چارک می نامند .

3 – قالیچه هایی به نام موصل به اندازه های تقریبی 200 *130 سانتی متر .

4 – قالیچه های متوسط به نام سجاده یا دو ذرعی به اندازه های تقریبی 210 * 150 سانتی متر .

5 – قالیچه های بزرگ و قالی های کوچک در ابعاد تقریبی 150 * 250 و 170 * 280 سانتی متر و یا اندازه های مشابه که در اصطلاح به آنها پرده می گویند .

6 – قالی های کوچک و بزرگ در اندازه های 2 * 3 و 5/2 * 5/3 و 4 * 3 و 5 * 4 و 5/4 * 6 متر و یا اندازه های مشابه بافته می شود .

در قالی های به ابعاد فوق اختلاف بین طول و عرض به طور معمول یک متر در نظر گرفته می شود .

7 – به غیر از ابعاد فوق در مراکز بافندگی ایران بنابر سنت ها و عادت های بافنده ها ، کناره های کوتاه که در اصطلاح به آنها خَرک گفته می شود به اندازه های تقریبی 90 – 80 * 230 – 180 سانتی متر و کناره های معمولی به عرض 70 تا 110 سانتی متر و طول 280 تا 1600 سانتی متر نیز بافته می شوند .

کَلِگی و یا سرانداز کناره ی عریضی است به ابعاد تقریبی 120 تا 180 سانتی متر عرض و 250 تا 500 سانتی متر طول که معمولا راهروهای فراخ را با آن می پوشانند و یا در بالا و پایین فرش اصلی سالن پهن می شوند .

علاوه بر مقیاس های یاد شده در بسیاری از مناطق بافندگی ایران از جمله کرمان ، تبریز ، بیرجند ، شیراز ، بختیاری ، نایین و غیره فرش های مربع به اندازه های 1 * 1 و 5/1 * 5/1 و 2 * 2 و 5/3 * 5/3 متر بافته می شوند . در اصفهان ، تبریز و قم فرشینه های گرد و بیضی شکل در مقیاس های نه چندان بزرگ و به تعداد نه چندان انبوه تولید می شوند .

منبع : افسانه جاویدان فرش ایران

نوشته شده در یک دیدگاه

نمایشگاه کفپوش ها و نساجی خانگی در کانادا برگزار می شود

نمایشگاه کفپوش ها و نساجی خانگی در کانادا برگزار می شود

نمایشگاه Hometex-floorex از 7 تا 9 جون 2016 (17 تا 19 خردادماه 1395) در مرکز کنفرانس متروی کانادا برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، در این نمایشگاه انواع کفپوش، نساجی خانگی، پرده، فرش دستباف و انواع پادری: پادری پوستی،پادری چرمی، پادری فرش سنگی…. در معرض دید بازدید کنندگان قرار می گیرد.

این نمایشگاه در فضایی به مساحت 20هزار مترمربع با حضور 300غرفه دار از 22 کشور جهان برگزار می شود.

علاقه مندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با آقای مهدوی گهر در مرکز ملی فرش ایران با شماره های (22375810- 22069487 داخلی 2606) تماس بگیرند.

منبع: مرکز ملی فرش ایران

نوشته شده در یک دیدگاه

صنایع دستی پادری بافی از لیف خرما در بافق

پادری بافی يا به اصطلاح محلی «سيس بافی» یکی از هنرهای سنتی شهرستان بافق است که نسل به نسل به دست هنرمندان امروز رسیده اما متاسفانه این هنر اصیل و ارزشمند به تدریج در حال منسوخ شدن است.

به گزارش خبرنگار مهر، صنایع دستی پادری بافی يا سيس بافي در شهرستان بافق به دلیل وجود نخلستان‌های گسترده رایج است.

این پادری‌ها از الیاف یا همان لیف خرما که در زبان محلی به آن «سيس» می گویند، بافته می‌شود و هنرمندان کویرنشین حتی از به ظاهر بی استفاده‌ترین بخش درخت پربرکت خرما نیز استفاده می‌کنند.

در حال حاضر کارگاه‌های کوچک یک تا چند نفره در خانه‌های بافق برپاست و عده کمی در این شهرستان به بافت پادری مشغول هستند.

به تازگی با رنگ کردن این الیاف، پادری‌ها که متاسفانه امروز هنر بافت آنها در حال منسوخ شدن است، به اشکال و رنگ‌های مختلف و متنوع روانه بازار می‌شود.

 

 

 

نوشته شده در یک دیدگاه

گذری در بازار سنتی فرش تبریز

لق

هر بخش از بازار سنتی تبریز با توجه به کسب و کاری که در آن جریان دارد، به شکل خاصی ساخته شده است و باعث شده تا «راسته بازار»، «سرا»، «تیمچه»، «دالان» و «گذر» به وجود بیایند تا هم کسبه و هم مردم به راحتی و با اطمینان به فعالیت و کسب و کار و خرید و فروش اقدام نمایند.

یکی از ویژگی های بازارهای تاریخی، از جمله بازار تبریز، دسترسی آسان به چیزهایی است که مورد نیاز هستند. به همین دلیل بیشتر بخشهای بازار با اسامی خاصی مثل بازار سماور سازان یا بازار کفاشان مشهور شده اند.

برخی دیگر از بخشهای بازار هم با وجود نامی که به لحاظ کاربری در نگاه اول نامشخص می نماید، به کمک کسبه از تحول و تغییر در امان مانده اند و همچنان با همان نام تاریخی خود شناخته می شوند. مثل سرای امیر که بخش مستقل فروش طلا و جواهرات است یا تیمچه مظفریه که با قالی های دستبافتش شناخته می شود.

تیمچه مظفریه بی شک زیباترین بخش بازار تاریخی تبریز است، تیمچه ای با سقفی بلند، پنجره های کوچک و بزرگ سفید و رنگی در حاشیه ها و وسط سقف و ردیف های منظم حجره هایی که تو را تا سال ۱۳۰۵قمری، تا روزی که حاج شیخ جعفر قزوینی این تیمچه را افتتاح کرد.

تیمچه مظفریه، بخش ویژه خرید، فروش و خدمات طرح و مرمت انواع قالی و تابلو فرش هایی است که گل هایش با سرانگشتان هنرمند قالی بافان تبریز به آب قالی داده شده است؛ و نتیجه اش شده دسته گلهای رنگارنگی در بازار تبریز .

در ادامه مطلب، نگاهی گذرا به این بازار سنتی بی نظیر بیندازید ….

ادامهٔ «گذری در بازار سنتی فرش تبریز»

نوشته شده در یک دیدگاه

ساخت « پادری هوشمند» برای تخمین جمعیت در هند+ ویدئو

یکی از مشکلات مقامات هندی ، ناتوانی در تخمین آمار شرکت کنندگان در مراسم های مختلف است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، برای حل این مشکل یک نوجوان هندی با کمک سه مهندس، پادری هوشمند ساخته است.

این پادری هوشمند که از نوعی پلاستیک حساس به فشار ساخته شده است، شمار گام های عبوری را با اینترنت بی سیم به گوشی هوشمند و یا رایانه انتقال می دهد.

مقامات هندی از این نوآوری استقبال کردند.

ویدیو در ادامه مطلب …

ادامهٔ «ساخت « پادری هوشمند» برای تخمین جمعیت در هند+ ویدئو»

نوشته شده در یک دیدگاه

ایده های جالب سنگ فرش های پادری منحصر به فرد و زیبا

سنگ فرش های پادری منحصر به فرد و زیبا

مواد لازم:

  • حصیر
  • سنگ
  • چسب قوی

بقیه ایده ها را در ادامه مطلب ببینید ….

ادامهٔ «ایده های جالب سنگ فرش های پادری منحصر به فرد و زیبا»

نوشته شده در یک دیدگاه

فنآوری تازه: پادری هوشمند هم آمد

این روزها متخصصان فنآوری تلاش می‌کنند به سمتی بروند که همه وسایل خانه به اینترنت متصل شود و برای این کار از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. این بار فعالان عرصه فناوری با طراحی یک پادری هوشمند که زیر پادری‌های معمولی قرار می‌گیرد به این وادی وارد شده اند.

جام جم سرا: این پادری 46×69 سانتی‌متری که از پلاستیک حساس به فشار ساخته شده و بین 2 لایه فیلم پلیمری حساس قرار گرفته، به وزن و میزان فشار وارده بسیار حساس است و می‌تواند از طریق وای فای به لپ تاپ، گوشی هوشمند یا کامپیوترهای خانگی متصل شود. به عنوان مثال اگر یک حیوان خانگی روی SmartMat بنشیند با توجه به وزن آن، متوجه می‌شود و پیامی می‌فرستد تا صاحبخانه تصمیم بگیرد به حیوان اجازه ورود یا خروج به خانه را بدهد یا نه! اگر بسته‌ای بیرون از خانه جا مانده باشد هم به صاحبخانه اطلاع می‌دهد.
به نقل از ایران، پادری هوشمند همچنین می‌تواند سایر وسایل خانه را نیز کنترل کند. به عنوان مثال از طریق وای فای، لامپ‌های خانه را روشن یا خاموش و یا دوربین وبکم را کنترل می‌کند. پادری SmartMat با باتری 9 ولتی کار می‌کند.

نوشته شده در یک دیدگاه

پادری هوشمند از قطع پای بیماران دیابتی جلوگیری می کند

پادری هوشمند از قطع پای بیماران دیابتی جلوگیری می کند

یکی از استادان دانشگاه ایالتی جکسون برای دانشجویان رشته مهندسی خود چالشی برپا نمود و به واسطه آن از آنها خواست تا نوعی تکنولوژی جدید را طراحی کرده و توسعه دهند. در همین راستا، یکی از تیم های شرکت کننده تصمیم گرفت نوعی پادری هوشمند بسازد که به بیماران دیابتی کمک نموده و آنها را از خطر احتمالی قطع پا رهایی بخشد.

روش کار این پادری به این شکل است که دمای هر دو پای فردی که روی آن قرار دارد را اندازه گیری نموده و نتیجه را به یک اپلیکیشن اندرویدی ارسال می نماید.

ایده اختراع این محصول نیز از طرف دانشجویی صورت پذیرفته بوده که یکی از نزدیکانش در سال گذشته در نتیجه بزرگ شدن زخم پای دیابتی خود مجبور شد به قطع آن رضایت دهد. گروه یاد شده در پی تحقیقات خود متوجه شدند، افزایش میزان گلوکز در بیماران دیابتی موجب ایجاد اختلال در گردش خون پای این بیماران می گردد و باعث می شود تا این اندام ها دمای پائین تری نسبت به بخش های دیگر بدن داشته باشد.

اگر تفاوت دمای دو پا در یک بازه زمانی معین برابر با 4 درجه باشد، اندامی که سردتر است بیشتر در معرض خطر قطع شدن قرار خواهد داشت.

شاید بدانید که بیماران دیابتی به مرور حس درد در پاهای خود را از دست می دهند و این اختراع می تواند وسیله ای برای پیشگیری از ایجاد زخم دیابتی و قطع عضو محسوب گردد.

هزینه تولید این پادری برای تیم مورد بحث حدود 500 دلار اعلام گشته و اگر به تولید انبوه برسد احتمالا همین حدود قیمت را خواهد داشت. لازم به ذکر است که تحقیقات و تلاش این تیم پایان نیافته و آنها به دنبال توسعه این ویژگی در دیگر پلتفرم های موبایل نیز هستند.

منبع : http://digiato.com

نوشته شده در یک دیدگاه

فرشهای پوست پلنگی یا پوست ببری

فرشهای پوست پلنگی, طراحی فرش

یكی از نقشه های مهم فرش ایران، فرشهایی است كه به فرشهای پوست پلنگی یا پوست ببری معروف شده است. با اینكه بیشترین كاربرد این فرشها در بین دراویش است، نباید آنها را مختص دراویش دانست، زیرا چنان كه خواهیم دید گروههای دیگری از مردم از جمله عشایر و چادرنشینان هم به این نقشه و این فرشها رغبت زیادی نشان می دهند. در آن دوران، پوست حیوانات نقش دار،(چون پلنگ و ببر)، بر پوست حیوانات بی نقش (چون شیر و آهو) برتری داشت.

شاید وقتی بشر، بافتن را فراگرفت، یكی از نقشه هایی كه به آن تمایل پیدا كرد، نقشه پوست پلنگ و ببر بود. شواهدی باقی نمانده كه بتوان بر آنها صحه گذاشت، اما به نكته ای می توان تكیه نمود و آن شوق ویژه ای است كه دراویش و چادرنشینان به طبیعت و حیوان و خاك دارند.

ادامهٔ «فرشهای پوست پلنگی یا پوست ببری»

نوشته شده در 2 دیدگاه

ثبت نخستین فرش تکه‌دوزی شده با چرم در گینس

یک هنرمند صنایع دستی در شهر ری قصد دارد برای نخستین بار فرشی را که با ۱۵۰ هزار تکه چرم در دایره‌ای به قطر ده متر دوخته شده در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند.

به گزارش افکارنیوز، مصطفی مصری به مهر گفت: این فرش نمادی از انسانهای کره زمین است که روی تمام تکه های چرم آن به سمت مرکزیت و نمادی از بازگشت انسانها به خداوند است.

مدیر کارگاه صنایع دستی اردیبهشت گفت: برای دوختن تکه های این فرش روی پارچه ضد آب واتر، ۱۷ نفر از زنان بی سرپرستی که در کارگاه آموزشی صنایع دستی آموزش دیده اند در این پروژه مشارکت می کنند.

وی گفت: دوخت این فرش تا شهریور ماه تمام می شود و قصد داریم آن را به عنوان نخستین و بزرگترین فرش دست دوز با تکه هایی از چرم و پوست گاو، در فهرست رکوردهای جهانی ثبت کنیم.

این هنرمند صنایع دستی بیان کرد: با تحقیق و اعلام نظر از سوی کارشناسان گینس مطمئن شده ایم که چنین فرشی تا کنون در جهان دوخته نشده است.

مصری بیان کرد: در این راه سازمان میراث فرهنگی هیچ کمکی به ما نکرده است و تمام هزینه های آن شخصی است البته زمانی که از نیت ما آگاه شدند فقط ابراز خرسندی کردند.

مصری قصد دارد این فرش را که تخمین می زند حدود ۹۰۰ میلیون تومان ارزش مالی داشته باشد در آینده به نشانه صلح میان ملت ها به سازمان ملل هدیه کند.

نوشته شده در یک دیدگاه

فرش آهنی؛ دست بافته هنرمندان سنقری

فرش آهنی, فرش سنقر, فرش و گلیم

با صدای صلوات و بوی اسپند دار قالی برپا می شود و هنرمند چیره دست سنقری با گفتن ذکر بسم اله دست های خود را بکار می گیرد تا هنر نهفته در وجودش را در تار و پود قالی جای دهد.
گره بر گره می زند و رج به رج می بافد تا اینکه هنرش با رنج ها و خستگی هایش به مرور بر دار قالی نقش می بندد و قالی می شود.
برای درک دنیای به دور از دغدغه های زندگی شهری و دنیای زیبای بافندگان فرش، باید بافنده باشی و پای دار قالی بنشینی و با عشق گره های قالی را یکی پس از دیگری ببافی و به امید رسیدن به آخرین گره روزها را به شب برسانی و شب ها را به روز …
فرش برای ایرانیان معنا و مفهوم خاص خود را دارد و از گذشته های دور به عنوان کالای اصلی زندگی آنها مورد توجه ویژه بوده است و کمتر خانه ای در ایران زمین را می توان یافت که با فرش ایرانی مزین نشده باشد، چرا که نبود فرش در یک خانه آرامش و راحتی را از آن خانه می گیرد.
فرش سنقر به عنوان یکی از نمادهای فرش ایرانی توسط مردمان سخت کوش دیار زاگرس بافته می شود و بخاطر محکم بودنش به فرش آهنی معروف شده است
قدرت اله احمدی از فعالین عرصه تولید قالی، در مورد فرش سنقر گفت: این فرش پود زنی خاص خود را دارد و از این حیث نیز در نوع خود کم نظیر است.
وی با بیان اینکه در بافت این فرش تنها 7 تا 8 رنگ مورد استفاده قرار می گیرد، اذعان داشت: این در حالیست که دوام رنگ های فرش کردی آن را از سایر فرش ها متمایز می کند
وی افزود: دوام زیاد، محکم بودن و مواد اولیه مرغوب سبب مشهور شدن این فرش شده است
احمدی با اشاره به اینکه در بافت فرش کردی بیشتر از طرح های سنتی و عشایری استفاده می شود، تاکید کرد: این فرش ها معمولا ذهنی بافت هستند و در بافت آنها کمتر از نقشه های کلاسیک استفاده می شود
این تولید کننده فرش کردی در ادامه نقش بازوبندی را یکی از قدیمی ترین نقش های فرش کردی دانست و گفت: در این نقش یک شب پره در میان لوزی های بازوبند نقش بسته است
احمدی نقش حسین آباد را یکی دیگر از نقش های اصیل فرش کردی قلمداد کرد و ابراز داشت: در حاشیه این فرش تمام جهیزیه عروس های آن زمان نقش بسته است
وی تاکید کرد: این حاشیه زیبا موجب تمایز فرش حسین آباد نسبت به سایر فرش های کردی گردیده است
احمدی در ادامه نقش های کله گاوی، گل سرخی، پنجه غازی شاپرک، سروی، عبداللهی، ماهی درهم، گل و بلبل، لنگر کشتی، ترنج، سماوری، دوگل اکبرآباد، سیخ کباب، تک گل خیاران و … را از دیگر نقش های فرش کردی عنوان کرد.

منبع:persiancarpetassociation.com

نوشته شده در یک دیدگاه

سرانداز بافی (گلیم لری )

هنر گلیم بافی,فرش و گلیم

سرانداز نامی است که بر روی نوعی گلیم لری گذارده اند . این نوع گلیم با نام محلی رندی در مناطق روستائی و عشایری استان (شهرستان های اردل، لردگان و بعضی نقاط فارسان) بافته می شود. بافت سرانداز به شیوه ای کاملاً منحصربفرد می باشد و حلقه واسطی بین گلیم و قالی می باشد.  این نوع گلیم در برخی از استانهای کشور با نام های مختلف نیز بافته می شود به عنوان مثال در استان آذربایجان با نام ورش، در استان کرمان با نام شیریکی پیچ و در استان فارس با نام گلیم سوزنی مرسوم است.

کارشناسان صنایع دستی استان در سال 1364 با بررسی انجام شده بر دستبافت های روستائی و عشایری استان متوجه نوعی خورجین متعلق به طایفه اولاد حاج علی شدند . این خورجین از سه تکنیک بافت شامل قالی بافی، گلیم بافی و رندی بافی تشکیل شده بود و از آن به بعد رندی بافی بر روی زیراندازی به نام سرانداز شکل گرفت .

هنر گلیم بافی,فرش و گلیم

طرح ها و نقش های سرانداز (رندباف) اغلب به طور ذهنی که از نسل های گذشته سینه به سینه نقل شده است، این طرح ها اغلب نشأت گرفته از فرهنگ و آداب و سنن می باشد که از طبیعت اطراف الهام گرفته شده است (طرحهایی همچون گل برفی، چهارتکه، گل خورجین، چله چنگ، چنگ و طرحهای شکسته  هندسی که معروفترین طرح سراندازباف در این منطقه طرح های قیصری می باشد.

یکی از نکات قابل توجه در این تولید این است که گلیم را به صورت پشت می بافند، یعنی بافنده از پشت طرح موردنظر شروع به بافت می کند و تا پایان بافت قسمت روی کار خود را نمی تواند ببیند و این از ویژگی های منحصربفرد این نوع بافت است که در کمتر جایی نظیر این بافت دیده می شود و از امتیازات آن به شمار می رود. هم اکنون بافندگان مناطق روستایی و عشایری شهرستان اردل قادرند طرح های قالی را بر روی سرانداز ببافند که نشان از ذوق و استعداد ذاتی مردم این منطقه دارد.

منبع:chb-farhangi.blogfa.com

نوشته شده در 2 دیدگاه

انواع طرح فرش ایرانی

طرح فرش,انواع طرح فرش,فرش ایرانی

 اساس طرح فرش شاه عباسی را گل هاى طراحى شده خاصى تشكيل مى دهند

نقش هاى قالى و فرش ايران را بشناسيم

دسته بندی فرش بر اساس نقش و طرح فرش ايران براساس يك طبقه بندی كلی به چند گروه تقسیم میشود که در ذیل 8 نمونه از طرح فرش ایرانی را گردآوری نمودیم.

طرح فرش شاه عباسى:
اساس طرح فرش شاه عباسی را گل هاى طراحى شده خاصى تشكيل مى دهند كه به نام شاه عباسى مشهور شده است. اين گل هاى تجريد يافته، ضمن شاخه و برگ ها و گاه اسليمى ها و ختائى درمتن و حاشيه فرش، نقشه اصلى را تشكيل مى دهند.
اسليمى یکی از طرح فرش ایرانی می باشد:
شكل اصلى طرح فرش اسلیمی را شاخه هاى دورانى در ميان برگ ها تشكيل مى دهد. اين شاخه ها تجريد يافته طرح درخت مى باشد. معروف ترين طرح فرش اسليمى ها، اسليمى دهن اژدر است. در اين نوع اسليمى انتهاى هر شاخه به دو بخش متقارن منشعب مى گردد و به صورت فكين اژدها نشان داده مى شود و روى ساقه شاخه ها جوانه هايى در نقاط مختلف تزئين شده است كه بيشتر اين جوانه ها را اسليم مى نامند.

 

طرح فرش اسلیمی,نقش هاى قالى,طرح فرش

 شكل اصلى طرح فرش اسلیمی را شاخه هاى دورانى در ميان برگ ها تشكيل مى دهد

فرش با طرح بته جقه:
طرح فرش بته اى تجريد يافته درخت سرو است. بته هاى سركج فرش ايران كه به بته جقه شهرت يافته است. در طرح فرش بته اى اندازه و اشكال مختلف به چشم مى خورد.

طرح فرش,طرح هاى اصيل ايرانى,طرح فرش بته ای

 طرح فرش بته اى تجريد يافته درخت سرو است

طرح فرش درختى:
با وجودى كه در طراحى فرش اساس كار را شاخه و برگ ها تشكيل مى دهند ولى در طرح هاى درختى سعى شده است تا وجه تشابه زياد با طبيعت حفظ گردد. در اغلب طرح هاى اين گروه درخت و درختچه هاى كوچك و بزرگ به ويژه به صورت انفرادى تركيب اصلى را تشكيل داده اند و با اجزاء ديگرى تركيب شده اند.

طرح شكارگاه فرش:
مشخصاتى كه در مورد طرح هاى درختى ذكر شده در طرح هاى فرش شكارگاه نيز وجود دارد، اما در اغلب طرح هاى شكارگاه، حيوانات وحشى در حال شكار نقش بسته شده است.

طرح فرش,طرح شكارگاه فرش,طراحى فرش

 در طرح هاى فرش شكارگاه حيوانات وحشى در حال شكار وجود دارد

طرح فرش تركمن يا بخارا:
طرح  فرش هاى تركمن از لحاظ هندسى و شكستگى خطوط در رديف طرح هاى ايلى و خاص مردم كوچ نشين است كه به طور ذهنى و بدون نقشه بافته مى شود.

 

طرح فرش تركمن,فرش ایرانی,طرح فرش

 طرح  فرش هاى تركمن به طور ذهنى و بدون نقشه بافته مى شود

طرح فرش گل فرنگ:
طرح قالی گل فرنگ تركيبى است از طرح هاى اصيل ايرانى با گل هاى طبيعى، مخصوصا گل سرخ. در طرح فرش گل فرنگ از رنگ هاى تند و روشن مخصوصا رنگ هاى سرخ استفاده مى شود.

 

نقش هاى قالى,فرش ایرانی,طرح هاى اصيل ايرانى

 طرح قالی گل فرنگ تركيبى است از طرح هاى اصيل ايرانى با گل هاى طبيعى

هندسى یکی دیگر از طرح فرش ایرانی می باشد:
كليه نقوش این طرح فرش به صورت هندسى و با استفاده از خطوط زاويه دار به وجود مى آيد.

 

انواع طرح فرش,طرح فرش گل فرنگ,طرح فرش هندسی

 یکی از طرح فرش ایرانی طرح هندسی می باشد

 

 

نوشته شده در یک دیدگاه

فرش ؛ زينت هميشگي‌خانه‌

 فرش ؛ زينت هميشگي‌خانه‌
امروزه خيلي‌ها هستند كه ترجيح مي‌دهند روي سراميك‌هاي منزلشان به جاي يك فرش، تنها يك قاليچه كوچك پهن كنند. اصلا معتقدند، دكوراسيون منزلشان با پهن كردن فرش خدشه‌دار مي‌شود. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هايمان‌ معمولا اين شيوه را نمي‌پسندند. شايد به اين دليل كه زمان آنها يكي از راه‌هاي سنجش اعتبار مالي افراد، با فرش‌هاي دستباف پهن شده در خانه‌شان انجام مي‌شده است.
اما سبك‌هاي جديد دكوراسيون يا حتي تغيير سليقه‌ها، هيچ‌كدام باعث نمي‌شود از هنر اصيل ايراني غافل بمانيم. اصلا گويي خانه‌هاي ايراني با فرش‌ ايراني عجين شده است. بنابراين حذف فرش از دكوراسيون منزل به بهانه مدرن شدن، كار درستي نيست. در حالي كه مي‌توان با انتخاب يك مدل مناسب، هماهنگي قابل قبولي بين ساير وسايل منزل ايجاد كرد.
در ادامه، برای تهیه یک فرش مناسب منزلتان، با شما همراه هستیم 🙂 ….

ادامهٔ «فرش ؛ زينت هميشگي‌خانه‌»